Yeterlik Belgesi Tebliği Kapsamında Yeterlik Belgesine Sahip Kurum - Kuruluşlar
YETERLİK BELGESİ
Çevresel Etki Değerlendirmesi Başvuru Dosyası, Çevresel Etki Değerlendirmesi Raporu ve Proje Tanıtım Dosyası hazırlayacak kurum/kuruluşlara verilen belgedir.
Başvuruda Aranılacak Şartlar
Yeterlik belgesi almak isteyen kurum/kuruluşların aşağıdaki şartları sağlamaları zorunludur:
a) Bir çevre mühendisini sürekli olarak istihdam etmeleri,
b) Çevre Mühendisliği meslek grubu hariç aşağıda belirtilen meslek gruplarının en az birinden iki farklı meslek grubundan personeli sürekli olarak istihdam etmeleri;
1) Mühendislik veya mimarlık fakülteleri mezunları,
2) Fakülte, akademi veya dört yıllık yüksekokul veya fen-edebiyat fakültelerinin; fizik, kimya, matematik, istatistik, biyoloji bölümleri ile ziraat, peyzaj mimarlığı, jeoloji, hidrojeoloji, zooloji lisans veya mühendislik mezunları,
3) Fakülte, akademi veya dört yıllık yüksekokulların; arkeoloji, veteriner hekim, kamu yönetimi, uluslararası ilişkiler, çalışma ekonomisi ve endüstri ilişkileri, işletme, ekonomi, maliye, hukuk, iktisat, ekonometri, sosyoloji bölümleri mezunları.
c) Yukarıda görevlendirilen personel haricinde, bir personeli Rapor koordinatörü olarak ÇED sürecinde görevlendirmeleri,
ç) (a), (b) ve (c) bentlerinde belirtilen personelin haricinde, yukarıdaki meslek gruplarından fazla personeli sürekli istihdam edebilir.
(2) Kurum/kuruluşlar istedikleri takdirde; birden fazla personel görevlendirebilirler.
(3) Görevlendirilen tüm personel, bu Tebliğ kapsamında yeterlik belgesi alan diğer kurum/kuruluşlarda görev alamazlar.
(4) Görevlendirilen tüm personel, Koordinatör hariç herhangi bir kurum/kuruluşta görev alamazlar.
Yeterlik belgesi başvurusunda sunulacak belgeler
Yeterlik belgesi almak isteyen kurum/kuruluşlar, unvanlarını, açık adreslerini, telefon, faks numaralarını ve e-posta adreslerini belirterek aşağıdaki belgelerin asıllarını veya ilgili Resmi kurumlarca onaylanmış örneklerini, başvuru dilekçesi ekinde, kapalı bir zarf içine koymak suretiyle Bakanlığa başvururlar.
a) Kurum/kuruluşların, çevre veya ÇED konusunda veya mühendislik, müşavirlik, araştırma, geliştirme, etüt, fizibilite, proje, rapor ve benzeri çalışma konularını belgeleyen ve Ticaret Sicil Gazetesi’nde yayımlanan şirket kuruluş senedi veya ana sözleşmesi veya tüzüğü,
b) Başvuru yılına ait ticaret veya sanayi odası ve ilgili meslek kuruluşundan alınacak sicil belgesi veya sicil kaydı,
c) Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği’ne bağlı ve ilgili meslek odalarından herhangi birinden alınan mühendislik-müşavirlik belgesi veya büro tescil belgesi,
ç) Kurum/kuruluşu temsile yetkili kişi veya kişilerin en fazla altı ay öncesine ait olmak üzere noter tasdikli ıslak imza sirküleri, Kamu tüzel kişiliğine haiz kuruluşlardan, kurum amiri tarafından yetkili kılındıklarına ilişkin yazı,
d) Bu Tebliğin 5 inci maddesinin birinci fıkrasının (a) ve (b) bentleri kapsamında istihdam edilen personelin diploma örnekleri, çalıştığı yerlerle ilgili belge/belgeler, en fazla altı ay öncesine ait olmak üzere noter tasdikli ıslak imza sirküleri ve üç adet ÇED Raporunu hazırladığına dair belge veya en az üç adet Raporun, İDK’ sında görev almış olduğuna dair belge veya en az üç adet Raporun izleme kontrolünde görev aldığına dair belge veya on beş adet PTD hazırlanmasında yer aldığına dair belge, bağlı bulunduğu meslek odasına ait sicil kaydı ve SGK sigortalı işe giriş bildirgesi, devam eden personel için son durumunu gösteren SGK sigortalı hizmet listesi veya ortak ise ortak olduğuna dair belge,
e) Bu Tebliğin 5 inci maddesinin birinci fıkrasının (c) bendi kapsamında yer alan Rapor koordinatörünün çalıştığı yerlerle ilgili belge/belgeler, diploma örneği, en fazla altı ay öncesine ait olmak üzere noter tasdikli ıslak imza sirküleri ve en az on adet ÇED Olumlu/Olumsuz Kararının onayında görev aldığına dair belge veya beş adet ÇED Raporunu hazırladığına dair belge veya en az beş adet Raporun İDK’ sında görev almış olduğuna dair belge veya en az beş adet Raporun izleme kontrolünde görev aldığına dair belge, bağlı bulunduğu meslek odasına ait sicil kaydı ile Rapor koordinatörünün kurum/kuruluşun ortağı veya elemanı olmaması halinde kendisiyle yapılan sözleşme,
f) Kurum/kuruluşun çevre veya ÇED konusunda yaptığı çalışmalara ait belgeler,
g) Mevcut olması halinde Bakanlıktan alınmış, atık su veya hava veya gürültü veya toprak kalitesi ile ilgili laboratuar yeterlik veya akreditasyon belgesi,
ğ) Bakanlık, Döner Sermaye İşletmesi Müdürlüğü’nce belirlenen yeterlik belgesi ücretinin yatırıldığına dair belge,
(3) Tecrübesiz personelden diplomalarının aslı veya ilgili Resmi Kurumca onaylanmış örnekleri, en fazla altı ay öncesine ait olmak üzere noter tasdikli ıslak imza sirküleri, bağlı bulunduğu meslek odasına ait sicil kaydı ve SGK sigortalı işe giriş bildirgesi, devam eden personel için son durumunu gösteren SGK sigortalı hizmet listesi veya ortak ise ortak olduğuna dair belge istenir.
Başvurular nasıl değerlendirilir?
(1) Yeterlik Belgesi Tebliğinin ilgili maddesi uyarınca Yeterlik Komisyonu Teşkil edilir.
(2) İstenen Belgeleri sağlayamayan başvurular bir tutanakla tespit edilir ve eksik belgelerin tamamlanması istenir. Gerekli koşulları sağlayan başvurular Komisyonca incelenir ve puan verilir. Toplam puan rakam ve yazı ile yazılır ve başvuru dosyasına konur.
(3) Toplam puanı yetmiş beş ve üzeri olan kurum/kuruluşlara yeterlik belgesi verilir. Yeterlik belgesi alan kurum/kuruluşlar ÇED Başvuru Dosyası ve/veya ÇED Raporu ve/veya PTD hazırlama yetkisine sahip olurlar.
Yeterlik belgesi alan kurum/kuruluşların Belgelerinin iptali ve askıya alınması;
(1) Yeterlik belgesi alan kurum/kuruluşların, yeterlik şartlarının devam edip etmediği Genel Müdürlükçe denetlenir.
Kurum/kuruluşun yeterlik şartlarını kaybetmesi ve Tebliğde belirtilen yükümlülüklerini yerine getirmediğinin tespit edilmesi halinde, yeterlik belgesi Komisyon tarafından iptal edilir. Ayrıca, ceza puanı tablosuna göre, bir vize süresi içerisinde altmış ceza puanına ulaşılması halinde kurum/kuruluşun yeterlik belgesi, hiçbir uyarıya gerek kalmaksızın Komisyon tarafından iptal edilir.
(2) Personel sayısının eksilmesi halinde, eksilen personel yerine istihdam edilmek üzere, şartlara uygun personeli, personelin ayrıldığı tarihten itibaren otuz iş günü içerisinde Bakanlığa bildirmeyen kurum/kuruluşun yeterlik belgesi, Komisyon tarafından askıya alınır.
(3) Yeterlik belgesine sahip kurum/kuruluşların hazırladıkları her bir Raporun yetmiş puanın altında olması durumunda kurum/kuruluşa uyarıda bulunulur. Kurum/kuruluşun hazırlamış olduğu Raporların bir vize süresi içerisinde üç tanesinin yetmiş puanın altında olması durumunda kurum/kuruluşun yeterlik belgesi, Komisyon tarafından iptal edilir.
(4) Yeterlik belgesi alan kurum/kuruluşların, yeterlik belgesi alma aşamasında puanlamaya esas olan personel veya belge değişikliği yapması halinde yetmiş beş puanın altına düşmesi durumunda yeterlik belgesi Komisyon tarafından askıya alınır.
(5) ÇED Başvuru Dosyası veya ÇED Raporlarında veya PTD’de imza uyuşmazlığı olması durumunda kurum/kuruluşlar hakkında ilgili makamlara suç duyurusunda bulunulur ve sonucuna göre işlem yapılır.
(6) Yeterlik belgesi iptal edilen kurum/kuruluşlara, yeterlik belgelerinin iptal edildiği tarihten itibaren bir yıl süre ile yeterlik belgesi verilmez. Bu süre içerisinde yeterlik belgesi iptal edilen kurum/kuruluşlar aynı isim altında veya isim ve ticari unvan değişikliği yaparak iptal tarihinden itibaren bir yıl süre ile yeterlik belgesi alamazlar.
(7) Bu Tebliğ kapsamında Rapor hazırlayan ve imza atan personel, hazırlamış oldukları Raporlardan üç yıl içerisinde üç tanesinin yetmiş’in altında puan alması durumunda, bir yıl süre ile bu Tebliğ kapsamında herhangi bir kurum/kuruluşta görev alamaz.
(8) Bakanlığa sunulan belgelerin yanlış, yanıltıcı ya da sahte olduklarının tespit edilmesi durumunda ilgili personel, yeterlik belgesi alan kurum/kuruluşlarda iki yıl süreyle görev alamazlar.
(9) Yeterlik belgesi iptal edilen kurum/kuruluşlar, İl Çevre ve Şehircilik Müdürlüklerine ve belgesi iptal edilen kurum/kuruluşa bildirilir. Yeterlik belgesi iptal edilen kurum/kuruluşlar Valiliklerin ilan panolarında veya Bakanlık internet sayfasında ilgililere duyurulur. Yeterlik belgesi iptal edilen kurum/kuruluşların hazırladıkları ÇED Başvuru Dosyası ve/veya ÇED Raporu ve/veya PTD’si hiçbir şekilde kabul edilmez.
(10) Kurum/kuruluşun yeterlik belgesi iptal edildiği veya askıya alındığı veya vize süresinin dolduğu tarihten önce ÇED Yönetmeliğine uygun olarak hazırlanıp Bakanlığa sunulmuş ÇED Başvuru Dosyası veya ÇED Raporu ya da ÇED Yönetmeliğine uygun olarak hazırlanıp İl Çevre ve Şehircilik Müdürlüklerine sunulmuş PTD’lerin inceleme değerlendirmesine izin verilir.
(11) Yeterlik belgesi alan kurum/kuruluşların, yeterlik belgesi almak için sundukları bilgi veya belgelerin yanlış, yanıltıcı ya da sahte olduklarının tespiti halinde yeterlik belgeleri iptal edilir.
(12) Yeterlik belgesi iptal edilen kurum/kuruluşlar, iptal tarihinden bir yıl sonra yeniden belge almak için müracaat edebilirler.
(14) ÇED Başvuru Dosyası veya ÇED Raporu veya PTD’de proje veya Rapor konusu ile ilgisi olmayan bilgi veya belge sunulması durumunda, ÇED süreci durdurularak ÇED Başvuru Dosyası veya ÇED Raporu veya PTD iade edilir. İlgili kurum/kuruluş iadeye esas proje için tekrar ÇED Başvuru Dosyası veya ÇED Raporu veya PTD hazırlayamaz.